logo
Vlad Ardeleanu
Vlad Ardeleanu
Managing Director
Superbet
“[...] definiția succesului în business nu poate fi decât antreprenorul.”

Cum ați evoluat dumneavoastră și industria în care activați în mediul de business din România?

    În anul în care minerii erau în drum spre București pentru a doua oară, am terminat facultatea de economie din Timișoara și mi-am început cariera la Ministerul Finanțelor Timiș. Atingeam cerul cu mâna, eram inspector fiscal imediat după terminarea facultății. 20 de ani mai târziu conduc o companie românească cu 3500 de angajați din industria pariurilor sportive. Primii 16 ani au fost dedicați unei industrii care m-a ales: supermarketurile. A doua industrie am ales-o eu, entertainmentul. Fie că vorbim de activitatea tradițională sau de realitatea virtuală a lumilor digitale, entertainmentul ca industrie are un viitor fantastic vizavi de modul în care evoluează societatea modernă. 


Cum ați defini succesul în mediul de business din România?

    După 50 de ani de comunism, definiția succesului în business nu poate fi decât antreprenorul. Acești “luptători” ai societății moderne, sunt, indiferent de rezultat, eroii businessului. Antreprenorii distrug vechiul pentru a face loc noului. Într-o societate care favorizează instalarea zonei de confort, celebrarea celor care își asumă riscuri în mod voluntar este o necesitate.


Care sunt provocările în mediul de business din România?

    Piața românească este plină de oportunități. Dinamica și creșterea sunt mai mari decât în alte locuri, cultura noastră este orientată către consum, așadar baza e bună. Cred în viitorul de business al României. Nu suntem perfecți, nu vom fi niciodată. Ar fi bine ca legislația să fie mai predictibilă. Iar dacă vreți, cea mai dificilă zonă este “golirea” demografică, plecarea capitalului uman. Oportunități sunt, bani se găsesc, dar dacă nu ai cu cine să implementezi, e greu. 


Dar satisfacțiile? 

    La doi ani de la fondarea primei companii la Timișoara, o colegă mă întreabă cu lacrimi în ochi: crezi că vom face vreodată profit? Primul an de profit, prima mare satisfacție. Vânzarea companiei către un fond de invesții, alte satisfacții. Rezultate financiare bune din care apoi poți redistribui o parte către comunități locale, alte satisfacții. Cele mai mari satisfacții sunt însă rezultate din oameni. Colegii care îți spun că au ce învăța de la tine, care te prețuiesc pentru că ești un bun colaborator, pentru valorile pe care clădești organizația, acestea sunt cele mai frumoase realizări.


Cum vedeți evoluția mediului de business din România în următorii 100 de ani?

    Trăim și facem business într-o lume globală. Globalizarea a adus enorme beneficii și începem să trăim într-o lume a abundenței. Avem în față trei mari provocări: distribuirea inegală a bogăției, schimbările climaterice și inteligența artificială. Abordarea acestor provocări de către generația tânără este adevărata dilemă. Când te naști în bogăție, efortul și riscurile asumate istoric de antreprenori pentru a inventa lumea mai bună de astăzi sunt luate ca un dat. Oare câti dintre noi vor mai găsi motivația să facă pasul în necunoscut, să devină antreprenori și să rezolve marile provocări ale umanității?