Activitatea
antreprenorială din România este atipică și presupune o înțelegere bună a pieței,
a clienților și a vendorilor. Zona serviciilor premium este în creștere în
România, motiv pentru care, atâta timp cât îți respecți clienții și munca în
mod consecvent, vei avea de câștigat. La SARTO, am inovat și am dezvoltat
servicii adiacente, menite să economiseasca timp, motiv pentru care am crescut,
atât în cifre, cât și ca percepție la nivel de brand.
Prin
capacitatea de adaptare la piața românească și menținerea focusului pe clienți
precum și planificarea, implementarea și realizarea țelurilor. Caimacul
capitalist românesc este în formare, firav ca “un ghiocel’’, astfel fiind
destul de sensibil la schimbările majore de legislație sau ralierea la rigorile
internaționale. Asadar, pentru mine succesul în România înseamnă să fii
consecvent și să ai ‘’coaja groasă’’, astfel încât schimbările susmenționate să
nu afecteze business-ul. Până la urmă, antreprenorul român de succes este răspunzător
pentru angajații săi, cărora trebuie să le plătească salariile și nu să găsească
scuze.
Fiind
o piață de business la început de drum, însă emergentă în același timp, provocările
sunt multe și mereu altele. În absența unui fundament de afaceri adânc înrădăcinat
în mentalul nostru, ca popor, capitalismul fiind un concept relativ nou pentru
noi, enumăr câteva dintre provocări: sistematizarea noțiunilor elementare de
servicii, cunoștințe economice primare, sustenabilitatea măsurilor legislative,
consultările cu mediul de afaceri atunci când sunt luate decizii care țin de
mediul de afaceri și implicarea oamenilor de business în soluționarea
problemelor.
Dictonul
“după muncă și răsplată’’ ar trebui înlocuit cu “după rezultate și răsplată’’.
Dacă într-o mare corporație se mai practică trasul mâței de coadă într-o zi de
vineri ploioasă sau într-o luni începută prea devreme, într-un mediu
antreprenorial orice zi, oră și minut contează. Așadar, micile bucurii
împodobesc marile succese: un mulțumesc sincer de la un coleg, posibilitatea de
a implementa rapid o idee auzită în urmă cu doar o oră. La polul opus sunt
marile succese, ca de exemplu un trimestru peste așteptări sau, în ultimii trei
ani, o creștere a cifrei de afaceri.
Evident,
țara noastră are un potențial viitor de aur, pentru că avem oameni capabili și
talentați. Depinde de mediul antreprenorial, în linii mari. Și peste noi va da
revoluția inteligenței artificiale, vrem nu vrem, și noi vom fi inundați cu
impunerea unor cadre mai putin creative de lucru. Va fi mai mult binar,
întrucât cu cât tehnologia înaintează, cu atât lucrurile au nevoie de
simplificare în complexitatea lor. Sper ca România să aibă un viitor mare,
pentru că mediul de afaceri românesc, în ciuda adversităților, demonstrează
zilnic că are puterea de a construi și fundamenta.