logo
Bogdan Georgescu
Bogdan Georgescu
CEO
SAGE Petrochem
“În business și în viață cred că succesul înseamnă să impactezi pozitiv viața celor din jur, să poți să începi să înțelegi că viața nu este neaparat depre tine și despre cei apropiați, ci poate mai mult despre cum îi putem servi pe ceilalți.”

1. Cum ați evoluat dumneavoastră și industria în care activați în mediul de business din România?

 

În 2000 am început să fac trading cu produse chimice și petrochimice. Piața din România a crescut mult și repede, dar competiția a crescut și mai mult. Mai ales după 2007, când Romania “s-a deschis” catre UE.

 

După 2007 mulți producători vestici au hotărât că nu mai au nevoie de intermediari în Est și au abordat direct clienții.

 

În 2009, am fost nevoiți să schimbăm stuctura furnizorilor, iar în România nu am mai avut suficienți clienți la care să putem vinde; și am plecat la abordat clienți în Bulgaria, Polonia, Italia, Belgia și Olanda.

 

2. Cum ați defini succesul în mediul de business din România?

 

Succesul este să reusești să creezi valoare adaugată pentru clienți. Asta aduce clienți pe termen lung și, prin urmare, câștiguri cărnoase.

 

În business și în viață cred că succesul înseamnă să impactezi pozitiv viața celor din jur, să poți să începi să înțelegi că viața nu este neaparat depre tine și despre cei apropiați, ci poate mai mult despre cum îi putem servi pe ceilalți.

 

Să spui ca ai avut succes înseamnă poate că nu ți-ai propus suficient. Eu sunt atât de departe de succes că “mii de ai i-ar trebui luminii să" m-ajungă.

 

3. Care sunt provocările în mediul de business din România?

 

România e o piață deschisă și principala provocare pentru companiile din România este să fie competitivă în fața celorlalți europeni. Mulți dintre clienții mei, cu producție în România, primesc competiție serioasă din partea producătorilor din Polonia sau Italia sau Germania.

 

Accesul la finanțare și costul finanțării este o provocare în România.

 

4. Dar satisfacțiile?

 

Am întâlnit companii care nu au nicio problemă în a-și vinde produsele și in Vestul Europei sau SUA. Care au găsit soluții în a fi competitive și pentru care avantajul competitiv nu constă în costuri reduse cu salariile, ci modul cum își organizeză producția, modul în care știu să își vândă produsele sau soluțiile technologice și de scalare pe care le găsesc.

 

5. Cum vedeți evoluția mediului de business din România în următorii 100 de ani?

 

După 1990 PIB României (iar PIB, lăsând la o parte formula complicată prin care se calculează, reprezintă valoare adăugată ce se creează în interiorul țării) a scazut de 3 ori până la 20 mld USD. Asta a fost economia de stat care se stingea și economia privată care se năștea. Apoi până în 2019 PIB a crescut de 12 ori (fără ajustare la inflație) și asta a fost economia privată care a creat valoare adaugată.

 

Azi și în următorii 100 de ani, ce face statul și ce nu face, cum încurcă sau uneori ajută e mai puțin important. Cum vor ști companiile românești să găsească moduri de a crea valoare adăugată va fi foarte interesant.

 

Cred că vom fi din ce în ce mai buni și mai pricepuți și piata UE e o oprtunitate pentru noi.