1. Cum ați evoluat dumneavoastră și industria în care
activați în mediul de business din România?
În 2000 am
început să fac trading cu produse chimice și petrochimice. Piața din România a
crescut mult și repede, dar competiția a crescut și mai mult. Mai ales după
2007, când Romania “s-a deschis” catre UE.
După 2007
mulți producători vestici au hotărât că nu mai au nevoie de intermediari în Est
și au abordat direct clienții.
În 2009, am
fost nevoiți să schimbăm stuctura furnizorilor, iar în România nu am mai avut
suficienți clienți la care să putem vinde; și am plecat la abordat clienți în
Bulgaria, Polonia, Italia, Belgia și Olanda.
2. Cum ați defini succesul în mediul de business din
România?
Succesul este
să reusești să creezi valoare adaugată pentru clienți. Asta aduce clienți pe
termen lung și, prin urmare, câștiguri cărnoase.
În business
și în viață cred că succesul înseamnă să impactezi pozitiv viața celor din jur,
să poți să începi să înțelegi că viața nu este neaparat depre tine și despre
cei apropiați, ci poate mai mult despre cum îi putem servi pe ceilalți.
Să spui ca ai
avut succes înseamnă poate că nu ți-ai propus suficient. Eu sunt atât de
departe de succes că “mii de ai i-ar trebui luminii să" m-ajungă.
3. Care sunt provocările în mediul de business din
România?
România e o
piață deschisă și principala provocare pentru companiile din România este să
fie competitivă în fața celorlalți europeni. Mulți dintre clienții mei, cu
producție în România, primesc competiție serioasă din partea producătorilor din
Polonia sau Italia sau Germania.
Accesul la
finanțare și costul finanțării este o provocare în România.
4. Dar satisfacțiile?
Am întâlnit
companii care nu au nicio problemă în a-și vinde produsele și in Vestul Europei
sau SUA. Care au găsit soluții în a fi competitive și pentru care avantajul
competitiv nu constă în costuri reduse cu salariile, ci modul cum își
organizeză producția, modul în care știu să își vândă produsele sau soluțiile technologice
și de scalare pe care le găsesc.
5. Cum vedeți evoluția mediului de business din
România în următorii 100 de ani?
După 1990 PIB
României (iar PIB, lăsând la o parte formula complicată prin care se
calculează, reprezintă valoare adăugată ce se creează în interiorul țării) a
scazut de 3 ori până la 20 mld USD. Asta a fost economia de stat care se
stingea și economia privată care se năștea. Apoi până în 2019 PIB a crescut de
12 ori (fără ajustare la inflație) și asta a fost economia privată care a creat
valoare adaugată.
Azi și în
următorii 100 de ani, ce face statul și ce nu face, cum încurcă sau uneori
ajută e mai puțin important. Cum vor ști companiile românești să găsească
moduri de a crea valoare adăugată va fi foarte interesant.
Cred că vom
fi din ce în ce mai buni și mai pricepuți și piata UE e o oprtunitate pentru
noi.